TILLHÖR DU RISKGRUPPEN? GRATTIS! DÅ HAR DU MYCKET ATT VINNA!

Att det är bra att träna vet de flesta! Eller vet och vet, alla kanske inte förstår vad den biokemiska processen egentligen gör med vår fysik, men de flesta har nog hört att det ska vara bra att träna.

Samtidigt kommer det alarmerande rapporter från olika håll att människan har aldrig varit så inaktiv som i dagens samhälle.

Så vad beror det här på? Att samtidigt som vi är mer upplysta än någonsin om hur fysisk inaktivitet bidrar till depressioner, folkhälsosjukdomar och för tidig död, så är vi också mer inaktiva än någonsin?

Jag skulle vilja säga: livsstilsfaktorer och underskattning av den egna uppskattade tiden för fysisk aktivitet! För ärligt talat, när du läser det här tänker du att det inte handlar om dig. Att du minsann går på ett gruppass i veckan på gymmet, att du ibland tar en promenad och att du faktiskt springer då och då under sommarmånaderna.

I en studie gjord av Hjärt-lungfonden för ett par år sedan konstaterade man att endast sju procent (7%!) av svenskarna i medelåldern kommer upp i den dagliga rekommenderade aktivitetsnivån (se SCPAPIS-studien, Hjärt-lungfonden).

Sju procent!

Och vad är då den rekommenderade aktivitetsnivån? Jo, 150 minuter i veckan eller runt 20- 30 minuter per dag med pulshöjande aktivitet.

Är du på den nivån?

Om inte kan jag glatt meddela att du snabbt kan ta dig dit genom att återinföra det som försvunnit för så många idag, nämligen

VARDAGSMOTIONEN!

  • Ersätt kommunikationsmedlet till jobbet med en rask promenad eller en cykeltur i minst 20 minuter så är det gjort!
  • Är det svårt att ersätta kommunikationsmedlet till jobbet, ta din promenad när du kommit fram till jobbet!
  • Ta snabba promenader på lunchen!
  • Trädgårdsarbete, snöröjning, dammsugning: allt som höjer pulsen är att betrakta som fysisk aktivitet!
  • Klassikern: ta trapporna i stället för hissen. Alltid!
  • Ordna en promenadgrupp på FB!

Och det är aldrig försent att börja!

I en rapport från Norges motsvarighet till Socialstyrelsen, Helsedirektoratet, redogörs för antalet vunna levnadsår och friska år en person med stillasittande livsstil får om hen byter ut 30 minuters stillasittande mot måttlig fysisk aktivitet per dag! Och det är riktigt intressant läsning!

Är du t.ex. mellan 40-50 år och idag har ett stillasittande liv får du hela tre vunna levnadsår och sex friska istället för sjuka år bara genom att börja röra på dig 30 minuter varje dag!

Så. När ska du börja?

Kram PT Susanne

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close